SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – SUPAPELE DE SENS
Sursa: Actionari Hidraulice si Pneumatice – Editura Universitara Bucuresti – Autor: Mihai Avram
“Echipamente si sisteme clasice si mecatronice”
Ca şi supapele de sens hidraulice cele pneumatice au în principal rolul de a controla sensul de curgere a aerului pe circuitele pe care sunt montate. Prin controlul sensului de curgere, unele variante de supape de sens pot îndeplini şi alte funcţii, cum sunt: divizarea şi însumarea debitelor de aer, unele funcţii logice elementare (ŞI, SAU), descărcarea rapidă a unor circuite.
Aceste echipamente au o funcţionare discretă, de tipul “totul sau nimic”. Condiţiile tehnico – funcţionale pe care trebuie să le îndeplinească aceste echipamente, clasificarea şi simbolizarea lor sunt aceleaşi ca în cazul supapelor de sens hidraulice (paragraful 3.3.2.2). Totodată, soluţiile constructive întâlnite nu diferă semnificativ de cele din hidraulică. Apar totuşi o serie de particularităţi, aceleaşi pentru toate echipamentele pneumatice. În acest sens, nu se admite etanşare “vie”; din acest motiv în zona de contact există amplasate elemente nemetalice (fig.108 a) sau supapa este realizată în întregime din cauciuc (fig.4.108 b). Se pot folosi şi alte materiale cu bune proprietăţi de etanşare, de exemplu teflonul, datorită în primul rând elasticităţii sale.
Fig.4.108
Datorită existenţei materialului nemetalic în zona de contact dintre supapă şi scaun dimensionarea supapei se face pornind de la solicitarea la presiune de contact a materialului nemetalic, ţinând seama că valoarea presiunii admisibile de contact a acestuia este în mod obişnuit pa = 10 … 20 daN/cm .
În ceea ce priveşte pierderea de presiune admisibilă pe sensul admis de curgere, aceasta se limitează la Δhadm <0,1 … 0,2 bar. Contrapresiunea (presiunea la care se deschide supapa) este mai mică decât 0,2 … 0,6 bar. În cele ce urmează sunt prezentate principial câteva supape de sens, şi anume:
– o supapă de sens simplă, necomandată, cu arc nereglabil – figura 4.109;
– o supapă dublă, care materializează funcţia logică SAU – figura 4.110;
– o supapă dublă, care materializează funcţia logică ŞI – figura 111;
– o supapă de evacuare rapidă – figura 4.112.
Fig.4.109
Fig.4.110
Fig.4.111
În figura 4.113 este prezentat un sistem simplu de acţionare ce conţine o supapă ŞI. Sistemul este folosit pentru comanda unei prese, iar din dorinţa de a evita accidentele sistemul a fost conceput astfel încât în momentul activării presei operatorul să aibă ambele mâini ocupate. Acest lucru este posibil prin utilizarea unei supape ŞI, care va furniza la ieşirea sa un semnal de comandă y numai atunci când cele două butoane BP1 şi BP2 sunt acţionate simultan. În figura 4.114 este prezentat un sistem de acţionare ce conţine o supapă de descărcare rapidă. Supapa de descărcare rapidă SDR permite punerea în legătură cu atmosfera a camerei active a motorului liniar ML direct, fără ca aerul evacuat să mai traverseze echipamentele din amonte de supapă (în acest exemplu numai butonul pneumatic BP). În acest fel se asigură ansamblului mobil al motorului o viteză de revenire mai mare în raport cu cea care s-ar obţine în absenţa supapei. Aşa cum se observă şi în figura 4.112 supapa are orificii: orificiul de intrare (1), orificiul (2) pentru conectarea utilizatorului şi orificiul (3) de descărcare pe atmosferă. Supapa nemetalică 1 se poate deplasa între două scaune prelucrate în corpul 2. Poziţia ocupată de supapă este determinată de orificiul la care există presiune. Dacă aceasta există la orificiul (1) supapa se aşează pe scaunul de jos, în acest fel obturând orificiul (3) şi stabilind conexiunea (1) —>{2).
Dacă însă există presiune la orificiul (2), supapa 1 se aşează pe scaunul superior, în acest fel obturând orificiul (1) şi stabilind conexiunea (2) —>(3), deci descărcarea directă a consumatorului.
Fig.4.112
Fig.4.114
Autor: Prof. Dr. Ing. Mihai Avram
Articole relationate:
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – INTRODUCERE
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GENERATOARE DE ENERGIE PNEUMATICA
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – TIPURI DE COMPRESOARE
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – RETELE DE DISTRIBUTIE A AERULUI COMPRIMAT
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – USCATOARELE DE AER
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – FILTRAREA IN STATIILE DE COMPRESOARE
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – REGLAREA DEBITULUI UNUI COMPRESOR
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – FILTRUL
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – UNGATORUL
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – REGULATORUL
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – DISPOZITIVE DE ALIMENTARE PROGRESIVA
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – STRUCTURI DE GRUPURI DE PREPARARE AER
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE OSCILANTE
Alte articole:
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – INTRODUCERE
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 2/2
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 3/2
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 4/2 SI 4/3
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 5/2
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 5/3
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – COMENZILE DISTRIBUITOARELOR
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – ELECTRODISTRIBUITOARELE
STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE – DIMENSIONAREA CILINDRILOR PNEUMATICI
STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE – CILINDRII PNEUMATICI
Introducere in pneumatica – partea 1
Introducere in pneumatica -partea 2
Link-uri utile:
Cilindru patrat standard SI ISO15552 (original ISO6431)
Cilindrii pneumatici rotunzi ISO6432 seria MI
Cilindri pneumatici compacti ACQ
Amortizoare de soc seria ACA reglabile
Cilindri patrati ISO6431-ISO15552 seria SE
Distribuitoare actionate pneumatic 5/2 5/3 Seria 4A200