instalatii pneumatice
|

Introducere in pneumatica – partea 1

INTRODUCERE ÎN PNEUMATICĂ

Transmisiile hidraulice şi pneumatice se bazează pe concepte mecanice aproape identice, dar diferă din punct de vedere al tehnologiei de realizare.
Diferenţele principale rezultă datorită naturii diferite a fluidului de lucru utilizat. Acesta este caracterizat printr-o puternică compresibilitate în comparaţie cu lichidele utilizate în transmisiile hidraulice. În consecinţă, în cazul aplicaţiilor pneumatice industriale, presiunea de lucru uzuală este inferioară valorii de 10 bar iar aerul comprimat este evacuat după utilizare direct în atmosferă.


Dezvoltarea industrială, însoţită de apariţia unor noi mijloace tehnice, de noi cerinţe şi mai ales de automatizare, a oferit tehnologiei pneumatice o puternică dezvoltare. În industrie, pneumatica este asociată altor tehnologii şi constituie o componentă de bază în sistemele de producţie intensive.
În prezent, mecanizarea şi automatizarea devin o necesitate absolută pentru toate domeniile industriale. Treptat, conceptul “integral pneumatic” care se bazează pe realizarea comenzii şi generarea puterii de către aerul comprimat, cedează teren conceptului care asociază elementele de comandă electronică cu elementele de execuţie pneumatice. Asocierea celor două tehnologii se face în scopul cumulării avantajelor oferite de fiecare dintre ele în domeniul comenzii şi al puterii.

STRUCTURA UNUI SISTEM PNEUMATIC AUTOMAT
Toate sistemele pneumatice automate au în general aceeaşi structură:
– o parte operativă;
– o parte de comandă;
– un pupitru.
Partea operativă – reuneşte elementele de acţionare de tip electric, pneumatic sau hidraulic cu diferite elemente mecanice, pentru a efectua acţiuni care urmează o logică organizată.
Partea de comandă – controlează derularea ciclului de funcţionare. Ea furnizează semnale de comandă de tip electric sau pneumatic către elementele de “pre-acţionare”.
Pupitrul – grupează butoanele, elementele de semnalizare şi ecranele care asigură punerea în funcţiune, opririle de urgenţă şi alte comenzi ale sistemului.
Postul de lucru reprezentat în figura următoare (fig.10.1) este un exemplu de automatizare pneumatică. El prezintă structura generală a unei instalaţii pneumatice standard:
– maşina este echipată cu cilindri pneumatici şi senzori pneumatici;
– cofretul (dulapul) de comandă, conţine în general un element secvenţial, relee pneumatice etc.;
– pupitrul de comandă, dispus în apropierea operatorului, este dotat cu butoane şi becuri de semnalizare pneumatice.
Distribuitoarele pneumatice asociate cilindrilor sunt amplasate, după caz, fie în cofretul de comandă fie pe maşină în apropierea cilindrilor.

 

Link-uri utile:

Distribuitoare actionate pneumatic 5/2 5/3 Seria 4A200

Distribuitoare pneumatice comanda electrica 3/2 seria 3V200

Distribuitoare pneumatice comanda electrica 5/2 5/3 seria 4V200

Amortizoare de soc seria ACA reglabile

Cilindri patrati ISO6431-ISO15552 seria SE

Vane, actuatori, robineti

Filtre Y

Supape

Distribuitoare actionate pneumatic 5/2 5/3 Seria 4A200

Distribuitoare pneumatice comanda electrica 3/2 seria 3V200

Vane trecere 2/2

Pedala pneumatica 5/2

Fitinguri pneumatice

Cilindru patrat standard SI ISO15552 (original ISO6431) 

Cilindrii pneumatici rotunzi ISO6432 seria MI 

Cilindri pneumatici compacti ACQ

Articole Similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *