STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE – CILINDRII PNEUMATICI
Definiţie:
Un cilindru pneumatic este un element de acţionare care permite transformarea energiei aerului comprimat într-un lucru mecanic. Un cilindru pneumatic este supus unor presiuni generate de aerul comprimat care determină obţinerea unor mişcări liniare sau rotative într-un sens şi apoi în celălalt.
Transformarea energiei realizată de un cilindru pneumatic
Motoarele liniare sunt alcătuite dintr-un cilindru închis la cele două extremităţi, în interiorul căruia se deplasează un ansamblu tijă – piston. Se disting două camere: camera activă şi camera pasivă.
Din punct de vedere funcţional se disting două familii de cilindri: cu simplu efect şi cu dublu efect.
Cilindri pneumatici cu simplu efect
Sunt cilindri care efectuează un lucru mecanic într-un singur sens de deplasare a pistonului. Ei permit exclusiv fie împingerea, fie tragerea unei sarcini, fiind utilizate numai poziţiile extreme.
Un cilindru pneumatic cu simplu efect nu are decât un singur orificiu de intrare a aerului sub presiune şi nu dezvoltă efort decât într-o singură direcţie. Cursa de retur sub vid este realizată prin destinderea unui resort de revenire existent în corpul cilindrului
Schema de principiu a sub-sistemului
distribuitor – cilindru pneumatic cu simplu efect
Utilizatorul apasă pe butonul de comandă al distribuitorului. Astfel este permisă alimentarea cilindrului cu aer comprimat prin racordul şi orificiul corespunzător P. Pistonul şi tija se deplasează şi acţionează un mecanism oarecare al maşinii de lucru. Atunci când utilizatorul eliberează butonul de comandă acesta revine în poziţia sa de repaus şi permite aerului să iasă prin orificiul de evacuare E. Datorită resortului, cilindrul revine în poziţia sa de repaus (tijă retrasă). Aerul comprimat acţionează asupra unei singure feţe a pistonului – în acest caz, cilindrul se numeşte “cu simplu efect”.
Distribuitorul are 3 orificii şi 2 poziţii şi permite fie alimentarea cilindrului, fie evacuarea aerului din cilindru.
În figura de mai jos este prezentat un exemplu tipic de utilizare a unui cilindru cu simplu efect pentru ambalarea pieselor transportate pe o bandă rulantă.
Cilindri pneumatici cu dublu efect
Spre deosebire de varianta cu simplu efect, cilindrii pneumatici cu dublu efect pot dezvolta o forţă activă în ambele sensuri de deplasare a pistonului. În acest caz, pot fi alimentate ambele camere ale cilindrului.
În cazul alimentării în presiune a camerei de arie mare a cilindrului, pistonul se deplasează în sensul ieşirii tijei din corp şi comprimării aerului din cealaltă cameră. Aerul din această cameră trebuie să fie evacuat pentru a nu se opune deplasării pistonului. Camerele unui cilindru cu dublu efect sunt conectate alternativ la alimentare şi evacuare.
Alimentarea unui cilindru cu dublu efect este obţinută cu ajutorul unui distribuitor 4/2, 5/2 sau 5/3.
Prin acţionarea butonului de comandă al distribuitorului utilizatorul permite aerului comprimat să alimenteze prin orificiul P una din camerele motorului. Cealaltă cameră este conectată la evacuare iar pistonul şi tija se deplasează şi acţionează un mecanism oarecare. Aerul comprimat acţionează pe ambele feţe ale pistonului, deci cilindrul se numeşte cu dublu efect. În acest caz se utilizează un distribuitor 5/2 (cu 5 orificii şi 2 poziţii).
Link-uri utile:
Distribuitoare actionate pneumatic 5/2 5/3 Seria 4A200
Distribuitoare pneumatice comanda electrica 3/2 seria 3V200
Distribuitoare pneumatice comanda electrica 5/2 5/3 seria 4V200
Amortizoare de soc seria ACA reglabile
Cilindri patrati ISO6431-ISO15552 seria SE
Distribuitoare actionate pneumatic 5/2 5/3 Seria 4A200
Distribuitoare pneumatice comanda electrica 3/2 seria 3V200
Cilindru patrat standard SI ISO15552 (original ISO6431)
Cilindrii pneumatici rotunzi ISO6432 seria MI
Cilindri pneumatici compacti ACQ
Am citit cu atentie STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE-CILINDRI PNEUMATICI de LUCIAN -13 iunie 2013,ma ajutat din punct de vedere tehnic sa inteleg functionalitatea acestor diverse aplicatii va multumesc pentru datele tehnice prezentate,mai mullt de ceva timp repar un cilindru patrat cu dublu efect de la MARTONAIR un SM/9125F/50. Are in componenta doua drosele(ventile) cu actionare manuala,O-ringurile sunt uzate.Dimensiuni o-ring :1diametru interior=3mm. 2grosimea=1,8mm.locasul din drosel pentru o-ring are urmatoarele dimensiuni:1diametrul exterior=3,7mm,2latimea canalului=1,93mm. M-am orientat la un COD:3X1,8NBR70-10.Daca tehnic nu corespunde de alegerea mea va rog sa ma corectati. Obs.Acest cilindru de la MARTONAIR corespunde conform Sistem Imperial Inch.