|

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – REGLAREA DEBITULUI UNUI COMPRESOR

Sursa: Actionari Hidraulice si Pneumatice – Editura Universitara Bucuresti – Autor: Mihai Avram

Reglarea debitului unui compresor
Nu puţine sunt aplicaţiile la care din diverse motive energia pneumatică nu poate fi preluată de la o reţea de aer comprimat. în asemenea situaţii trebuie folosit un compresor care să deservească aplicaţia respectivă. Debitul furnizat de compresor trebuie să fie adecvat cerinţelor utilizatorului şi trebuie să varieze în acord cu condiţiile concrete de funcţionare.

Deoarece toate construcţiile de compresoare au cilindree fixă, modificarea debitului furnizat de un compresor nu se poate face pe această cale.

UntitledDe cele mai multe ori motorul de antrenare al unui compresor este unul electric;
totuşi, în condiţii de şantier, acolo unde nu există posibilitatea conectării la reţeaua electrică, se folosesc motoare cu combustie internă.
Transmisia între motor şi compresor poate fi făcută prin curea, prin intermediul unui reductor cu roţi dinţate sau, în anumite situaţii, direct printr-un cuplaj elastic.
În concluzie, turaţia de antrenare a arborelui compresorului este fixă, şi deci nici pe această cale nu este posibilă reglarea debitului.
Pentru reglarea debitului se folosesc dispozitive electrice de reglare şi control. Un asemenea dispozitiv trebuie să fie capabil să comande furnizarea de debit sau să întrerupă acest proces atunci când consumul o cere. Reglarea se bazează pe utilizarea a două presostate, reglate unul pe nivelul de presiune minimă, iar celălalt pe nivelul de presiune maximă. Compresorul furnizează debit sistemului de acţionare prin intermediul unui rezervor (integrat în construcţia compresorului) în care se acumulează debitul de aer care reprezintă diferenţa între cel furnizat de compresor şi cel cerut de consumator. Dacă presiunea în rezervor atinge nivelul maxim reglat, presostatul corespunzător dă un semnal electric care determină dezactivarea compresorului. Din acest moment aerul necesar consumatorului este furnizat de către rezervor, motiv pentru care presiunea în rezervor scade. Atunci când presiunea atinge valoarea minimă reglată cu presostatul corespunzător acesta dă un semnal electric care determină reactivarea compresorului.
Activarea şi dezactivarea compresorului se poate realiza în două moduri, şi anume:
– prin oprirea motorului de antrenare; în acest caz trebuie ca rezervorul să fie dimensionat corespunzător astfel încât motorul de antrenare să rămână în repaus un anumit timp prestabilit;
totodată, motorul trebuie protejat la pornire, cunoscut fiind faptul că momentul rezistent este mai mare în perioadele de iniţializare şi oprire a mişcării;
– prin comandarea supapei de aspiraţie; în acest caz motorul de antrenare funcţionează continuu, iar când se doreşte dezactivarea compresorului supapa de aspiraţie este menţinută în permanenţă deschisă; în acest fel aerul aspirat este restituit mediului ambiant, iar consumul energetic este minim.
A doua posibilitate este folosită cu precădere în cazul compresoarelor de dimensiuni mari şi medii, pentru a evita solicitările dinamice însemnate ale motorului de antrenare, solicitări ce apar la demararea şi oprirea motorului.

 

Autor: Prof. Dr. Ing. Mihai Avram

Articole relationate:

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – INTRODUCERE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GENERATOARE DE ENERGIE PNEUMATICA

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – TIPURI DE COMPRESOARE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – RETELE DE DISTRIBUTIE A AERULUI COMPRIMAT

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – USCATOARELE DE AER

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – FILTRAREA IN STATIILE DE COMPRESOARE

Alte articole:

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – INTRODUCERE

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 2/2

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 3/2

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 4/2 SI 4/3

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 5/2

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 5/3

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – COMENZILE DISTRIBUITOARELOR

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – ELECTRODISTRIBUITOARELE

STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE – DIMENSIONAREA CILINDRILOR PNEUMATICI

STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE – CILINDRII PNEUMATICI

Introducere in pneumatica – partea 1

Introducere in pneumatica -partea 2

Link-uri utile:

Cilindru patrat standard SI ISO15552 (original ISO6431) 

Cilindrii pneumatici rotunzi ISO6432 seria MI 

Cilindri pneumatici compacti ACQ

Amortizoare de soc seria ACA reglabile

Cilindri patrati ISO6431-ISO15552 seria SE

Distribuitoare actionate pneumatic 5/2 5/3 Seria 4A200

Distribuitoare pneumatice comanda electrica 3/2 seria 3V200

Vane trecere 2/2

Pedala pneumatica 5/2

Fitinguri pneumatice

Vane, actuatori, robineti

Filtre Y

Supape

Articole Similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *