SISTEME DE ACTIONARE ELECTRO-PNEUMATICE

Sursa: Actionari Hidraulice si Pneumatice – Editura Universitara Bucuresti – Autor: Mihai Avram

“Echipamente si sisteme clasice si mecatronice”

Echipamentele prezentate până în acest moment sunt echipamente clasice. În marea lor majoritate aceste echipamente sunt acţionate manual. Acţionarea electrică este întâlnită numai în cazul distribuitoarelor. Acestea au o funcţionare discretă, adică controlează debitul la modul “totul sau nimic”. Acest lucru îşi pune amprenta şi asupra modalităţii de comandă a sistemului. Iată de ce, comanda unui sistem realizat cu echipamente de acest tip se numeşte “comandă totul sau nimic”.
De la început trebuie făcută o distincţie între o comandă de acest tip şi comanda proporţională (cap.5). în primul caz se lucrează cu semnale binare, neţinându-se seama decât de prezenţa (“totul”) sau absenţa (“nimic”) semnalului pentru a declanşa acţiuni, cu condiţia ca semnalul să fie superior sau inferior unui prag de comutaţie.
Comanda proporţională, din contră, antrenează acţiuni care sunt direct proporţionale cu nivelul semnalului, semnal cel mai adesea de tip analogic mai degrabă decât de tip numeric.
În plus, în cazul comenzii “totul sau nimic”, trebuie să se facă distincţie între o logică permanentă sau cablată, şi o logică programabilă. În cazul logicii permanente se proiectează circuitul logic pentru a efectua o sarcină specifică, apoi se asamblează (cablează) elementele componente după un plan bine precizat. Dacă se doreşte schimbarea sarcinii trebuie modificat circuitul, adăugând sau îndepărtând elemente componente şi reamenajând conexiunile. În această categorie de circuite putem încadra circuitele electrice cu relee şi circuitele electronice imprimate. În cazul unei logici programabile există un program memorat într-o unitate centrală a unui calculator care determină realizarea operaţiilor în funcţie de starea variabilelor pe care el le controlează. Aici pot fi încadrate comenzile obţinute cu ajutorul unui programator electronic şi cele obţinute cu ajutorul unui microcalculator.
Aşa cum s-a mai arătat deja pe parcursul acestui capitol cele mai întâlnite sisteme de acţionare pneumatice sunt cele la care în subsistemul de comandă se foloseşte energie electrică. Aceste sisteme sunt cunoscute sub denumirea de sisteme de acţionare electro-pneumatice.
Argumentele în favoarea utilizării acestor sisteme sunt:
– permit automatizarea cu uşurinţă a unor procese industriale complexe;
– viteza mare de transmitere şi prelucrare a semnalelor electrice conduce la creşterea semnificativă a productivităţii sistemului de automatizare;
– preţul mai mic al echipamentelor electrice în comparaţie cu cele pneumatice, de cele mai multe ori;
– posibilitatea controlului unor puteri foarte mari cu o putere de comandă foarte mică;
– gabaritul mult mai redus al echipamentelor componente ale subsistemului de comandă;
– posibilitatea utilizării pentru comanda acestor sisteme a programatoarelor electronice şi a calculatoarelor de proces.
Totodată, prin îmbinarea comenzii electrice cu electronica se asigură acestor sisteme o mare flexibilitate. Parametri funcţionali ai unui asemenea sistem pot fi modificaţi rapid, cu uşurinţă, fiind posibilă şi semnalizarea valorilor critice ale acestora, precum şi interpretarea lor.
Dintre dezavantajele acestor sisteme se pot aminti:
– sistemul necesită două surse de energie (pneumatică şi electrică);
– asemenea sisteme nu pot fi folosite în medii cu pericol de explozie, incendiu, cu umiditate ridicată etc.
– existenţa pericolului de accidentare prin electrocutare.

Articole relationate:

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – INTRODUCERE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GENERATOARE DE ENERGIE PNEUMATICA

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – TIPURI DE COMPRESOARE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – RETELE DE DISTRIBUTIE A AERULUI COMPRIMAT

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – USCATOARELE DE AER

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – FILTRAREA IN STATIILE DE COMPRESOARE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – REGLAREA DEBITULUI UNUI COMPRESOR

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – FILTRUL

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – UNGATORUL

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – REGULATORUL

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – DISPOZITIVE DE ALIMENTARE PROGRESIVA

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – STRUCTURI DE GRUPURI DE PREPARARE AER

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE OSCILANTE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – ECHIPAMENTE – DISTRIBUITORUL PNEUMATIC CU SERTAR

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – ECHIPAMENTE – DISTRIBUITORUL CU SUPAPA

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE LINIARE SPECIALE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE OSCILANTE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE ROTATIVE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – SUPAPELE DE SENS

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – ECHIPAMENTE PENTRU CONTROLUL SI REGLAREA PRESIUNII

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – BUTOANE SI LIMITATOARE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – INTERFATA

 SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – ELEMENTE LOGICE PNEUMATICE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – TEMPORIZATOARE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – INTRERUPATOARE, COMUTATOAR SI SESIZOARE DE CURSA

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – RELEE DE COMUTATIE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – RELEE DE TIMP

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – CAPETE DE VIDARE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – PRESOSTATE

PROIECTAREA UNUI SISTEM DE ACTIONARE

PROIECTAREA UNUI SISTEM DE ACTIONARE – SISTEME OMOGENE – REGLAREA VITEZEI

PROIECTAREA UNUI SISTEM DE ACTIONARE – SISTEME OMOGENE – EXEMPLE DE CIRCUITE PNEUMATICE

PROIECTAREA UNUI SISTEM DE ACTIONARE – METODE DE PROIECTARE A SCHEMELOR FUNCTIONALE

Alte articole:

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – INTRODUCERE

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 2/2

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 3/2

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 4/2 SI 4/3

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 5/2

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 5/3

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – COMENZILE DISTRIBUITOARELOR

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – ELECTRODISTRIBUITOARELE

STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE – DIMENSIONAREA CILINDRILOR PNEUMATICI

STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE – CILINDRII PNEUMATICI

Introducere in pneumatica – partea 1

Introducere in pneumatica -partea 2

Link-uri utile:

Cilindru patrat standard SI ISO15552 (original ISO6431) 

Cilindrii pneumatici rotunzi ISO6432 seria MI 

Cilindri pneumatici compacti ACQ

Amortizoare de soc seria ACA reglabile

Cilindri patrati ISO6431-ISO15552 seria SE

Distribuitoare actionate pneumatic 5/2 5/3 Seria 4A200

Distribuitoare pneumatice comanda electrica 3/2 seria 3V200

Vane trecere 2/2

Pedala pneumatica 5/2

Fitinguri pneumatice

Vane, actuatori, robineti

Filtre Y

Supape

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *