SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – RELEE DE COMUTATIE

Sursa: Actionari Hidraulice si Pneumatice – Editura Universitara Bucuresti – Autor: Mihai Avram

“Echipamente si sisteme clasice si mecatronice”

Aceste echipamente se folosesc deseori pentru a realiza anumite secvenţe de prelucrare a semnalelor. Deşi programatoarele electronice câştigă un câmp tot mai vast de aplicabilitate, având costuri tot mai scăzute şi performanţe tehnice tot mai ridicate, în aplicaţiile simple releul 6 de comutaţie este încă utilizat datorită costurilor scăzute şi performanţelor satisfăcătoare obţinute. În figura 4.160 este prezentată schema de principiu a unui releu electromecanic; se pot identifica următoarele elemente constructive:
bobina 5, montată pe armătura fixă 7
– armătura mobilă 3, ce poate oscila în jurul articulaţiei “O”, şi pe care se află semicontactul mobil cm;
– semicontactele fixe cf2 şi cf4;
– arcul de revenire 6.

untitled

 

Fig.4.160

Practic, releul controlează două contacte. în situaţia în care bobina 5 nu este excitată, contactul 1-2 este închis iar contactul 1-4 deschis. Atunci când bobina este alimentată cu curent (este excitată) ea dă naştere unei forţe magnetice care se exercită asupra armăturii mobile, sub efectul căreia aceasta pivotează în jurul articulaţiei “O”; în acest fel contactul 1 – 2 se deschide, iar contactul 1 – 4 se închide. Când bobina este dezactivată, arcul de revenire readuce armătura mobilă în poziţia iniţială, şi prin aceasta şi contactele în starea iniţială.
Bobina este dotată cu propriile sale borne Ai şi A2, acest lucru permite alimentarea ei de la o altă sursă decât cea care alimentează circuitul de putere mare pe care îl comută contactele. De exemplu, se poate alimenta bobina de la o sursă de 24 V (cc) iar circuitul de înaltă putere de la o sursă de 220 V (ca).
Releul electromecanic joacă astfel rolul unui dispozitiv de decuplare, pentru că el separă fizic circuitul de înaltă putere de circuitul de comandă, ceea ce îl pune pe acesta din urmă la adăpost de semnale de putere foarte mare. în plus, armătura releului poate avea mai multe rânduri de contacte; se pot conecta astfel atâtea circuite diferite câte contacte sunt. Simbolizarea acestui echipament este prezentată în figura 4.161. În figura 161 a este prezentat simbolul pentru un releu cu două contacte, unul NÎ iar celălalt ND, iar în figura 4.161 b este prezentat simbolul unui releu cu patru contacte, două ND şi două 7V7.

untitled

 

Fig.4.161

Dezavantajele releelor electromecanice sunt timpul mare de răspuns (câteva milisecunde) şi faptul că contactele se uzează în timp. De aceea există astăzi tendinţa de a le înlocui cu relee electronice. Releele electronice permit comutarea circuitelor de curent continuu precum şi a celor de curent alternativ. Unele dintre aceste relee acceptă curenţi de o intensitate ce poate atinge 40 A. în raport cu releele electromecanice, releele electronice sunt mai scumpe, nu sunt dotate decât cu un contact şi nu pot suporta suprasarcini. în schimb, ele sunt silenţioase, nu se uzează şi au timp de răspuns foarte mic.

Autor: Prof. Dr. Ing. Mihai Avram

Articole relationate:

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – INTRODUCERE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GENERATOARE DE ENERGIE PNEUMATICA

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – TIPURI DE COMPRESOARE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – RETELE DE DISTRIBUTIE A AERULUI COMPRIMAT

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – USCATOARELE DE AER

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – FILTRAREA IN STATIILE DE COMPRESOARE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – REGLAREA DEBITULUI UNUI COMPRESOR

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – FILTRUL

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – UNGATORUL

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – REGULATORUL

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – DISPOZITIVE DE ALIMENTARE PROGRESIVA

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – STRUCTURI DE GRUPURI DE PREPARARE AER

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE OSCILANTE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – ECHIPAMENTE – DISTRIBUITORUL PNEUMATIC CU SERTAR

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – ECHIPAMENTE – DISTRIBUITORUL CU SUPAPA

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE LINIARE SPECIALE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE OSCILANTE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE ROTATIVE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – SUPAPELE DE SENS

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – ECHIPAMENTE PENTRU CONTROLUL SI REGLAREA PRESIUNII

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – BUTOANE SI LIMITATOARE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – INTERFATA

 SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – ELEMENTE LOGICE PNEUMATICE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – TEMPORIZATOARE

SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – INTRERUPATOARE, COMUTATOAR SI SESIZOARE DE CURSA

Alte articole:

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – INTRODUCERE

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 2/2

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 3/2

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 4/2 SI 4/3

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 5/2

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 5/3

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – COMENZILE DISTRIBUITOARELOR

TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – ELECTRODISTRIBUITOARELE

STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE – DIMENSIONAREA CILINDRILOR PNEUMATICI

STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE – CILINDRII PNEUMATICI

Introducere in pneumatica – partea 1

Introducere in pneumatica -partea 2

Link-uri utile:

Cilindru patrat standard SI ISO15552 (original ISO6431) 

Cilindrii pneumatici rotunzi ISO6432 seria MI 

Cilindri pneumatici compacti ACQ

Amortizoare de soc seria ACA reglabile

Cilindri patrati ISO6431-ISO15552 seria SE

Distribuitoare actionate pneumatic 5/2 5/3 Seria 4A200

Distribuitoare pneumatice comanda electrica 3/2 seria 3V200

Vane trecere 2/2

Pedala pneumatica 5/2

Fitinguri pneumatice

Vane, actuatori, robineti

Filtre Y

Supape

 

One thought on “SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – COMPONENTELE SUBSISTEMULUI DE COMANDA – RELEE DE COMUTATIE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *