SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE OSCILANTE
Sursa: Actionari Hidraulice si Pneumatice – Editura Universitara Bucuresti – Autor: Mihai Avram
Motoare pneumatice oscilante
La aceste motoare arborele de ieşire are o mişcare de rotaţie, care are loc între două poziţii limită, stabilite constructiv sau funcţional, ce definesc cursa motorului.
Din punct de vedere constructiv aceste motoare sunt asemănătoare celor hidraulice (paragraful 3.2.8). Şi aici, după modul în care se obţine mişcarea de rotaţie alternativă se întâlnesc:
– motoare cu cilindru şi mecanism de transformare a mişcării de translaţie alternative în mişcare de rotaţie alternativă; cele mai întâlnite mecanisme sunt de tip pinion – cremalieră, şurub – piuliţă sau cu camă spaţială;
– motoare de construcţie specială.
În figurile 4.68 şi 4.69 sunt prezentate două soluţii constructive de motoare oscilante, din prima categorie, fabricate de firma Martonair. În cazul acestor motoare o problemă deosebită o reprezintă preluarea forţelor radiale care apar în angrenaj, forţe ce pot deforma tija. Pentru a preveni deformarea tijei, aceasta este ghidată în zona de angrenare cu pinionul. Prin utilizarea a doi cilindri (fig.4.69) se obţine o construcţie mai compactă, iar valoarea momentului util se dublează. Uzual aceste motoare se construiesc pentru unghiuri de rotaţie de 90°, 180° şi 360°. Valoarea maximă a momentului depinde de presiunea de lucru şi de diametrul cilindrului. Spre exemplificare, pentru prima variantă de motor dacă cilindrul are diametrul de 100 [mm], la o presiune de 6 [bar] se obţine un moment util de 159 [Nm].
Varianta prezentată în figura 4.70, fabricată de firma Bimba, permite controlul poziţiei unghiulare a arborelui. În acest scop traductor 7 urmăreşte în permanenţă poziţia unghiulară a arborelui 4. Cuplarea traductorului cu arborele se realizează printr-un cuplaj special 6, fără jocuri mecanice. Transformarea mişcării de translaţie alternativă în mişcare de rotaţie oscilantă se realizează ca şi în exemplele precedente printr-un mecanism de transformare format din cremaliera 3 (executată din două bucăţi pentru a se compensa jocul din angrenaj) şi pinionul prelucrat pe arborele 4. Ghidarea arborelui se realizează prin intermediul a doi rulmenţi radiali – axiali, cu bile 5.
În categoria motoarelor de construcţie specială se pot încadra:
– motoarele cu paletă (fig.4.71 a);
– motoarele cu membrane (fig.4.71 b);
– motoarele cu burdufuri (fig.4.71 c).
Pentru exemplificare în figura 4.72 este prezentată construcţia unui motor cu o paletă.
Uzual aceste motoare au unghiul maxim de rotaţie de 180″, iar momentul util poate ajunge până la 20 Nm, la o presiune de 6 bar. Motorul este prevăzut cu doi limitatori reglabili de cursă, care permit reglarea precisă a poziţiei de referinţă şi a unghiului maxim de rotaţie. Oprirea la capetele de cursă este amortizată elastic.
In acest moment comercializam Cilindri pneumatici rotativi unghiulari HRQ
Autor: Prof. Dr. Ing. Mihai Avram
Articole relationate:
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – INTRODUCERE
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GENERATOARE DE ENERGIE PNEUMATICA
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – TIPURI DE COMPRESOARE
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – RETELE DE DISTRIBUTIE A AERULUI COMPRIMAT
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – USCATOARELE DE AER
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – FILTRAREA IN STATIILE DE COMPRESOARE
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – REGLAREA DEBITULUI UNUI COMPRESOR
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – FILTRUL
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – UNGATORUL
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – GRUPUL DE PREGATIRE AL AERULUI – REGULATORUL
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – DISPOZITIVE DE ALIMENTARE PROGRESIVA
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – STRUCTURI DE GRUPURI DE PREPARARE AER
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE OSCILANTE
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – ECHIPAMENTE – DISTRIBUITORUL PNEUMATIC CU SERTAR
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – ECHIPAMENTE – DISTRIBUITORUL CU SUPAPA
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE
SISTEME DE ACTIONARE PNEUMATICE – MOTOARE PNEUMATICE LINIARE SPECIALE
Alte articole:
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – INTRODUCERE
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 2/2
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 3/2
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 4/2 SI 4/3
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 5/2
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – TIPURI, DISTRIBUITORUL SCHEMA 5/3
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – COMENZILE DISTRIBUITOARELOR
TOTUL DESPRE DISTRIBUITOARE – ELECTRODISTRIBUITOARELE
STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE – DIMENSIONAREA CILINDRILOR PNEUMATICI
STRUCTURA SISTEMELOR AUTOMATE PNEUMATICE – CILINDRII PNEUMATICI
Introducere in pneumatica – partea 1
Introducere in pneumatica -partea 2
Link-uri utile:
Cilindru patrat standard SI ISO15552 (original ISO6431)
Cilindrii pneumatici rotunzi ISO6432 seria MI
Cilindri pneumatici compacti ACQ
Amortizoare de soc seria ACA reglabile
Cilindri patrati ISO6431-ISO15552 seria SE
Distribuitoare actionate pneumatic 5/2 5/3 Seria 4A200
Distribuitoare pneumatice comanda electrica 3/2 seria 3V200